اگر استیم وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟
سرویس بازی استیم
ده سال پیش، شما برای پیدا کردن ۱۵ بازی PC، زمان زیادی را صرف میکردید تا بالاخره از این تعداد، ۱۴ بازی پر از باگ تحویل میگرفتید که هیچگاه هم بروز نمیشدند، حالا ده سال پیش را با امروز مقایسه کنید، ماهیت وجودی استیم را نمیتوان تنها به خاطر وفور بازی های ویدئویی در عصر حاضر دانست، اما میتوان به یکی از بزرگترین فاکتورهای آن اشاره کرد که در کنار تاثیراتی که استیم روی بازیهای ویدیویی میگذارد، چه خوب و چه بد، امروزه به یک فرهنگ در بین بازیهای PC تبدیل شده است اما چه اتفاقی میافتاد اگر استیم وجود نداشت؟
استیم برای اینکه کاربران آن بتوانند بصورت انلاین بازی کنند و بسته های بروز رسانی بازی را بصورت راحتتر دریافت کنند به عنوان یک سرویس داخلی برای بازیهای شرکت وَلو تاسیس شد، وَلو هیچگاه به اینکه استیم به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شود فکر نمیکرد البته گستردگی این شبکه بخاطر تغییرات و روند رشد و بالغ شدن استیم است.
اگر استیم نبودHalf-Life 2 باز هم اتفاق میافتاد اما بستههای الحاقی آن به صورت بستهبندی و جداگانه منتشر میشدند Team Fortess 2 نیز عرضه میشد اما با این تفاوت که در سود حاصل از آن، شرکتهای دیگر نیز سهیم میشدند و هیچ پرداخت درون بازی یا بسته بروزرسانی متعدّدی برای آن وجود نداشت همچنین نمیتوانستیم شاهد بستهی The Orange Box باشیم و پورتال نیز به صورت یک بازی وابسته به Half-Life 2 عرضه میگردید، بدون زیربنایی که استیم به وجود آورد، وَلو هیچگاه درگیر دنیای Dota 2 نمیشد و بلیزارد هم به همین صورت و شاید این اتفاق با تاخیر بیشتری میافتاد، در صورت نبود استیم، ولو تمرکز خود را روی ساخت بازی میگذاشت بطوریکه Half-Life 3 را تا الان تجربه کرده بودیم، البته بدون حضور استیم اتفاقات دیگری هم رخ میداد و از طرفی ولو با تکیه بر سود حاصل از فروش بازی به حیات خود را ادامه میداد به این شکل که وقت خود را بیشتر روی ساخت بازی ها می گذاشت تا تحقیق درمورد سخت افزارها و بدین ترتیب Half-Life 3 در سال ۲۰۱۰ با استقبال بینظیر جامعه مخاطبان بازیهای ویدیویی عرضه و الکترونیک آرتز مسئولیت این انتشار را عهده دار می شد.
این احتمال وجود داشت که شرکت های همچون مایکروسافت به کار خود ادامه میدادند و هنوز سیستم Game for Windows را پشتیبانی میکردند تا اینکه کاربران از این سیستم زده میشدند و در نهایت به خرید کنسولهای خانگی روی میآوردند، فروشگاههایی مانند GOG، Stardock و دیگر فروشگاههای آنلاین هم برای به دست آوردن سهم ناچیزی از فروش بازیهای ویدیویی با یکدیگر به رقابت میپرداختند و شرکتهای بزرگ دیگری به دنبال جایگاهی در این حوزه میگشتند.
شرکتهایی مانند اِپیک و اِنوید، فروشگاه مجازی اختصاصی برپا میکردند و یوبیسافت و الکترونیک آرتز نیز با سرویسهای Uplay و Origin به فروش مجازی محصولات خود میپرداختند اما در واقع این تمام ماجرا نیست، بِتِسدا فروشگاه Bethstore را راهاندازی میکرد و اکتیویژن نیز با تاسیس Actiplay به صف دارندگان فروشگاه و سرویس آنلاین اضافه میشد.
نبود استیم سبب سردرگمی کاربران و ساز مخالف زدن شرکت ها میشد همچنین بدون یک پلتفرم و فروشگاه متمرکز مانند استیم، بازیهای مستقل نیز مانند امروز رشد پیدا نمیکردند، با این حال بازیهایی مانند Braid و Super Meat Boy برای PC عرضه میشدند اما سود کمتری نسبت به کنسولها دستشان را میگرفت.
اگرچه تعداد بازیها روی سرویسهای مختلف بیشتر میشد، اما بدون استیم خبری از قابلیتی به نام دسترسی زودتر Early Access نبود، بازی ها دیگر تنوّعی نداشتند و تعدادی از سبکها بدون اینکه کارایی داشته باشند، باقی میماندند، سایت کیکاستارتر وجود داشت و بازیهای بیشتری را حمایت میکرد اما توسعهدهندگان این بازیها باید به دنبال ناشرانی میگشتند که محصول آنها را به دست مخاطب برسانند.
اگر استیمی وجود نداشت، بازیهایی مانند Goat Simulator و DayZ در کار نبود و با وجود ابزارهای بازی سازی مانند یونیتی و Game Maker کمتر کسی پیدا میشد تا به آنها اهمیّت بدهد همچنین، Minecraft بزرگترین بازی دنیا محسوب میشد، آمازون هم با ورود به بازی های ویدئویی، اقدام به تاسیس فروشگاه اختصاصی خود میکرد.
با توجّه به سابقه و قدمت خود در این امر و برای رقابت با سایر فروشگاهها، برای محصولات خود قیمت های کمتری در نظر میگرفت.
در صورت نبود استیم، شرکت هایی همانند یوبیسافت و الکترونیک آرتز برای سودآوری بیشتر بازیها را روی فروشگاههای اختصاصی خود منتشر میکردند، در این حالت باز هم مانند امروز THQ منحل میشد و سازندگان مستقل میتوانستد بازیهای خود را به صورت شخصی انتشار دهند درست مانند کاری که نویسندگان مستقل امروز در فروشگاه کتاب آمازون انجام میدهند، اما بازار بازیهای مستقل مانند امروز رشد نمییافت و این سرویس نمیتوانست پاسخگوی نیازهای بازیسازان مستقل باشد همچنین در غیاب استیم و حتی با وجود آمازون، باز هم توسعه دهندگان مستقل، کنسول را به عنوان مقصد خود انتخاب میکردند و در این بین، آمازون تیم بازیسازی خود را تاسیس میکرد با این تفاوت که کلینت هاکینگ و کیم سویفت استخدام نمیشدند.
از دیگر اتفاقات استیم میتوان به، عرضه آنلاین بازی های رایگان قابل قبول، فروش بازی ها از طریق وبسایت های رسمی شخصی، ساخت بازی توسط سازندگان برای تلفن های هوشمند به منظور دسترسی راحت به فروشگاه اپل،HTML 5 نیز به یک پلتفرم قابل قبول برای PC تبدیل میشد و سازندگان مستقل میتوانستد بازیهای کوچک خود را بدون هیچ نیازی به فروشگاه آنلاین، تولید و منتشر کنند، در نبود استیم، استودیو موجانگ، پارادوکس را میخرید و فروشگاه مجازی خود را تاسیس میکرد، شاید در غیاب استیم همه چیز خوب بود ولی باید توجّه داشت که این اتفاقات افتاده، بسیار کوچک و بهم ریخته هستند.
استیم با حضور خود توانسته دنیای بازی های ویدئویی را به شکل دلخواه خود در بیاورد و بیشتر فروشگاه و سرویسهای آن باعث شدند تا بازی های ویدئویی رویpc شکلی واحد و منظم بگیرند همچنین ماینکرفت دیگر بهترین و بزرگترین بازی حوزه بازیهای ویدیویی نخواهد بود.