تاریخچه بازی های تام رایدر ؛ سیر تحوّل لارا کرافت در Tomb Raider
بازی های تام رایدر بیش از 23 سال در دنیای بازی های کامپیوتری سابقه دارند، و در چند دهه اخیر جزء بهترین بازی های ماجراجویی به شمار میرفتند و بازیکنان را به یک دنیای دیگری میکشاندند، شخصیت اصلی بازی تام رایدر؛ یعنی لارا کرافت هم یکی از محبوبترین و نمادینترین کاراکترهای دنیای بازی میباشدکه از زمان عرضه بازی Tomb Raider در سال 1996 تا کنون، در بازیها، انیمیشنها، فیلمها، داستانها و کمیکهای زیادی حضور داشته و با پستی و بلندیهای زیادی روبهرو شده است، در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه بازی Tomb Raider و تکامل لاراکرافت آشنا کنیم.
بازی Tomb Raider
قهرمان این بازی قرار نبود در واقع به شکلی که ما او را میشناسیم، باشد، طراح قبلی استودیوی کور دیزاین؛ توبی گارد، در حقیقت یک کپی از ایندیانا جونز را برای شخصیت تام رایدر در نظر گرفته بود و با ایجاد تفاوت هایی بین بازی و شخصیت، در نهایت توانست لارا کروز را با کلت های معروفش تحت عنوان شخصیت اصلی معرفی کند، چندی بعد نیز تصمیم به تغییر نام آن داد و با عنوان جدید لاراکرافت از آن رونمایی کرد.
از آنجاییکه بازی تام رایدر یکی از عناوین اصلی پلی استیشن در دهه 90 میلادی بود، امّا نسخه اول آن ابتدا برای سگا سترن در سال 1996 عرضه شد، سپس سونی با دیدن پتانسیل سریع این مجموعه بسرعت یک قرارداد انحصاری برای دو عنوان بعدی مجموعه بست که یکی از دلایل موفّقیت پلی استیشن در آن زمان محسوب میشد، بدین ترتیب بازی تام رایدر بیش از 7 میلیون نسخه در جهان فروخت و الهامبخش بازیهای سه بعدی سوم شخص بعد از خود گردید.
بازی تام رایدر موفّقیتی برای کور دیزاین و ناشر آن یعنی ایدوس اینتراکتیو (Eidos Interactive)به شمار میرفت، بطوریکه علاوه بر دریافت نقدهای مثبت از منتقدین، توانست یک تغییر اساسی در نقش لاراکرافت ایجاد کند و در مدّت زمان کوتاهی به یک نماد پاپ کالچر تبدیل شود، البته باید گفت که این شهرت ناگهانی برای همه به ویژه توبی گارد رضایت بخش نبود و همین امر سبب ترک او از شرکت در سال 1997 شد.
بازی Tomb Raider II
بازی تام رایدر 2 که حاصل تیم بزرگی برای ساخت موتورهای قبلی بازی بود، یسال بعد از نسخه اول بازی عرضه شد و توانست فرمول نسخه اول را بهبود ببخشد، از جمله تغییرات این بازی میتوان به، جستجوی لارا برای دنبال کردن یک خنجر جادویی در سرتاسر دنیا، بهبود محیط های سه بعدی بازی، ساده تر شدن پازل های بازی نسبت به قبل وتوانایی های لارا همانند چرخیدن در هوا اشاره کرد، بهبودهای صورت گرفته در این نسخه بازی سبب شد تا تام راید بیش از 8 میلیون نسخه فروش در جهان داشته باشد، در نهایت نیز این نسخه همانند قبلی مورد انتقاد قرار گرفت و منجر به تلاش سازندگان برای ساخت سری سوم تام رایدر گردید.
بازی Tomb Raider III
پس از نسخه دوم بازی تام رایدر، اکنون به قسمت سوم این بازی می رسیم، در این نسخه باید بازیکنان به جستجوی تکه های شهاب سنگ باشند، با توّجه به اینکه اکثر نقدهای تام رایدر مثبت بودند، اما متاسفانه این نسخه با روندی منفی در فروش همراه بود همچنین فروش 6.5 میلیونی و اشتیاق کم منتقدین از جمله مشکلاتی بود که این نسخه را درگیر خود کرد.
بازی Tomb Raider: The Last Revelation
نظرات مختلفی که در بازی قبلی وجود داشت باعث شد تا سازندگان آن دست به کاری غیر ممکن بزنند و آن، کشتن لاراکرافت بود، نسخه چهارم این بازی با فروش 5 میلیونی تغییرات چندانی نسبت به نسخه قبلی نداشت و همین امر باعث خستگی طرفداران دو آتشه بازی تام رایدر شد و در نهایت با به تله افتادن لارا در یک مقبره بازی به پایان خود رسید.
بازی Tomb Raider Chronicles
با اینکه لارا کرافت به مدت چندان طولانی نمرد و بازی جدید تام رایدر با عنوان Chronicles در نوامبر سال 2000 عرضه شد اما بهبودهای بسیار کمی در ارتباط با شخصیت یا گیم پلی ارائه میداد، بازی به صورت مجموعهای از فلش بکها توسط دوستان و خانواده لارا که به مراسم دفن او آمده بودند، بازگو میشد، در نهاین این عنوان پس از شکست با فروش تنها 1.5 میلیون نسخه و با ترکیبی از نقدهای مثبت و منفی، تبدیل به دومین نسخه کم فروغ در کل مجموعه شد.
بازی Tomb Raider: Angel Of Darkness
در ابتدا انتقال این بازی به PS2 کار سختی بود امّا بعد از سه سال این بازی با عنوان، Angel Of Darkness در ژوئن 2003 عرضه شد، در زمان ارائه، بسیاری از طرفداران آرزو داشتند که این نسخه زمان بیشتری را برای توسعه سپری کند، امّا بخاطر داشتن گیم پلی پر از باگ، کنترل دشوار و روایت نامناسب به شدّت مورد انتقاد قرار گرفت و با فروش 2.5 میلیونی وطبق اصرار هالیوود برای از بین رفتن پتانسیل بازی بخاطر کمبودها باعث کنار رفتن بازی از دور شد .
بازی Tomb Raider: Legend
به خاطر شکست بازی Angel of Darkness و فیلم Cradle of Life تغییراتی در ایدوس به وجود آمد و باعث شد این فرنچایز محبوب، از کور دیزاین به دست سازندهای جدید با نام کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) سپرده شود، این استودیو آمریکایی با داشتن سابقه روی بازی Legacy of Kain تصمیم داشت که بازی را به ریشه های خود برگرداند، به همین منظور آنها گارد را به عنوان یک مشاور برای ساخت بازی تام رایدر جدید با نام Legend استخدام کردند، بدین ترتیب گارد با کمک کریستال داینامیکس توانستند کاری بزرگ انجام داده و لاراکرافت را بصورت قابل توجّهی تغییر دادند، از جمله تغیرات آنها میتوان به: صحنههای سینمایی تعاملی و داستان پس زمینه تغییریافته برای لارا اشاره نمود، این نسخه همانند قبلی ها فروشی نزدیک به 4.5 میلیونی داشت.
بازی Tomb Raider: Anniversary
موفقیت کریستال داینامیکس را میتوان در Legend با ساخت ریمیکی از نسخه اول بازی و موتوری بهبود یافته
و از بین بردن ایرادات بازی دانست، بدین ترتیب بازی Anniversary مورد انتقاد قرار گرفت و با فروش 1.3 میلیونی خود به کم فروش ترین بازی کل مجموعه تبدیل شد.
بازی Tomb Raider: Underworld
در نوامبر 2008کریستال داینامیکس توانست یکی از ماجراجویی های لاراکرافت را با عنوان Underworld بسازد، این بازی از یک موتور کاملاً جدید برای ارائه داستانهای قهرمانانش در پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 استفاده کرد که البته بعدها موفّق شد برای پلتفرم های دیگری همچون پلی استیشن 2 نیز مورد استفاده قرار بگیرد، بازی تام رایدر با نقدهای مثبتی که از آن شد توانست پیشرفت چشمگیری در کنسول های جدید داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: توانایی هدف گیری چندین دشمن به صورت همزمان، ویژگیهای تعاملی بیشتر در روایت بازی، Underworld با اینکه نتوانست موفّقیتی همانند عناوین قبلی مجموعه بدست بیاورد، امّا تلاش کرد تا فروشی 2.6 میلیوم داشته باشد و چند جایزه کسب کند و نامزد جایزه انجمن نویسندگان آمریکا برای گارد و نویسنده دیگر بازی یعنی اریک لینداستورم شود.
بازی Tomb Raider 2013
بازی تام رایدر با نسخه جدید ارائه شده در سال 2012 به عنوان یک ریبوت کامل برای مجموعه محسوب میشد و به طرفدارانش امکان مشاهده نحوه تبدیل شدن لارا به ماجراجویی که میشناسیم را میداد و او را به نسل جدیدی از گیمرها معرفی میکرد، در کنار عوامل اکتشاف و پازلهای آشنا، بازی تام رایدر جدید تاکید زیادی روی حس بقای لارا داشت و بدین منظور داستان آن که نحوه تبدیل شدن لارا از یک بازمانده به یک جنگجو در جزیرهای دورافتاده میباشد را روایت میکند، اما در نهایت این نسخه نیز همانند بازی های قبلی با فروش 11 میلیونی مورد انتقاد منتقدین قرار گرفت، از سوی دیگر یک نسخه ریمستر شده از بازی هم با عنوان Definitive Edition در سال 2014 برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هم عرضه گردید که تمام محتواهای بازی را شامل میشد.
بازی Rise of the Tomb Raider
بازی ریبوت شده تام رایدر در سال 2015 با عنوان Rise of the Tomb Raider توسط مایکروسافت ارائه و سپس طبق قراردادی انحصاری برای ایکس باکس معمولی و 360 نیزعرضه شد، در این نسخه که یسال بعد در کنسول PS4 هم ارائه گردید،لارا به سیبری میرود تا شهر افسانه ای کیتش که در آن راز زندگی ابدیش هست را پیدا کند، در این نسخه از بازی، تیم سازندگان تلاش کردند تا تعداد QTEها را کاهش و پازل ها و مقبره های بیشتری را در بازی قرار دهند، بدین منظور برای طراحی این شهر، تیم سازنده به شهرهای کاپادوکیه، استانبول و افسوس در ترکیه سفر کرده اند، این بازی با فروش 7 میلیونی از نظر منتقدین ریسک زیادی نکرده و بیشتر شبیه همان نسخه های قبلی میباشد.
بازی Shadow of the Tomb Raider
آخرین نسخه ارائه شده از تام رایدر، Shadow of the Tomb Raider میباشد و بیشتر برای دستگاه های ایکس باکس و پلی استیشن4 استفاده میشود، محل بازی در این نسخه، نواحی گرمسیری آمریکا و شهرهای افسانه ای پایتیتی بوده و بر اساس افسانههای مایان و آزتک ساخته شدهاند، نکته دیگر اینکه این بازی نسبت به نسخه های قبلی از نقدهای مثبت کمتری برخوردار است، امّا با این حال بسیاری از تکراری بودن گیم پلی و نبود نوآوری در بازی جدید ناراضی هستند.
نارضایتی بسیاری از کاربران در این بازی بر میگردد به کسانی که این بازی را پیش خرید کردند و یا در روزهای ابتدایی با قیمت کامل خریداری نموده اند، معمولاً یک ماه پس از عرضه این بازی و زمانیکه ناشر آن در حراجی مربوط به تعطیلات هالووین، تصمیم به فروش این نسخه جدید از بازی با تخفیف 34 درصدی کرد، نارضایتی ها نیز خودشان را نشان دادند، حوادثی که در رابطه با این نارضایتی ها به وجود می آید، در نهایت روی کمپانی های سازنده نیز تاثیر گذاشته و باعث کاهش اعتماد خریداران نسبت به سازندگان بازی میشود.
سخن آخر اینکه بازی تام رایدر در طول عمر 23 ساله خود، با وجود موفقّیت ها و ناکامی ها چندین بار ریبوت شده، در حقیقت هدف ما از تهیّه این مقاله، مروری بر ساخت قسمت های مختلف این مجموعه بود، از این لحظه به بعد باید منتظر بود تا ببینیم آینده لاراکرافت چه خواهد شد و کدام یک از بازی های این مجموعه میتوانند بهترین باشند.