جستجو

سیر تکامل دسته‌های بازی تا به امروز


کنسول های پلی استیشن

تاریخچه دسته کنسول های بازی

همانطور که میدانید دسته های ایکس باکس و پلی استیشن با اصولی ارگانومی طراحی شده­اند و شرکت های سونی و ماکروسافت همواره در تلاش اند تا با ساخت کنسول های پیشرفته در نسل های بعدی، نظر مثبت کاربران را به خود جلب کنند، از دسته های ساده آتاری گرفته تا کنترلرهای نینتندوN64 که بسیار متفاوت هستند، این پیشرفت ها سبب شده تا ما همواره شاهد افزایش زیبایی ها و دقت عمل بیشتری در دسته های بازی داشته باشیم، در این مقاله قصد داریم تا شما را با تغییرات 13 مدل دسته های بازی در طول مدت 36 ساله آشنا کنیم.

 

دسته بازی آتاری 2600 سال 1977

آتاری 2600

 این نوع از دسته های اتاری با در نظر داشتن استاندارد و تغییرات شگرف، توانستند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کنند، سادگی و انعطاف پذیر بودن این دسته ها سبب شد تا کاربران بازی های ویدئوی را راحتر از قبل انجام دهند.

 

دسته بازی میکرو  سال 1983

میکرو 

چندی بعد شرکت نینتندو با ارائه یک دسته و عرضه آن در ایران به نام میکرو شهرت یافت، این دسته با داشتن کلید واژه برای کنترل شخصیت و چند کلید برای صدور دستور توانست جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کند، همچنین این دستگاه با فراهم کردن زیرساخت های لازم، توانست بازی های پیچیده را نظیر  (Street Fighter IV) اجرا کند.

دسته بازی سه‌گا سال 1988

 بازی سه‌گا

شرکت سگا بعد از 5 سال از ارائه میکرو، توانست با ارائه یک سخت افزار با مزیت های زیاد تا مدّت ها بین گیمرها از محبوبیت برخوردار باشد، این کنسول با داشتن بدنه­ای منحنی شکل به خوبی در دست کابران جای میگرفت، طراحی این دسته به گونه­ای زیبا بود که حتّی برخی از سازندگان امروزی نیز بسیاری از کنسول ها را طبق همان شکل ساخته­اند.

 

دسته بازی جدید میکرو سال 1990

میکرو سال 1990

نینتندو بعد از پیشرفت های خود در دو دهه گذشته، در سال 1990 توانست نوع جدیدی از کنسول خود را ارائه کند که طراحی آن تقریباً از همان شکل اولیه الگو میگرفت، این دسته نسبت به مدل قبلی از دکمه های فرمان بیشتری برخوردار بود و کاربران تنها با بکارگیری انگشتان دست خود میتوانستند بسیاری از بازی های پیچیده را انجام دهند.

 

دسته‌ بازی N64 سال 1996

N64 سال 1996

دسته بازی N64 دارای ظاهری عجیب با سه دسته بود که در حقیقت یکی از نمونه های عالی از طراحی صنعتی نیز به شمار میرفت، در این مدل از دسته ها، کاربران با حرکت انگشت شصت خود برای هدایت شخصیت ها در بازی های سه بعدی میتوانستند آنها را به راحتی هدایت کنند، همانند ویژگی که هنوز هم در کنسول های جدید مشاهده میشود.

 

دسته‌ بازی پلی استیشن آنالوگ  سال 1997

پلی استیشن آنالوگ 

پلی استیشن  با ساخت نوع جدیدی از کنسول خود در سال97  توانست بسیاری از کمبودهای دسته سال 1994 را که از جمله میتوان به نداشتن دکمه هدایت شخصیت بود، جبران کند، شرکت سونی با پیشرفت های خود در طراحی صنعتی موفّق شد تا به بسیاری از دستگاه های امروزی خود، قابلیت شوک را اضافه نماید.

 

دسته بازی دریم‌کست و VMU  سال 1998

دریم‌کست

دریم‌کست نیز در مدت کوتاه سه ساله‌ای که در صنعت بازی‌های ویدئویی داشت توانست قابلیت های جدیدی را به کنسول خود  اضافه کند، یکی از آن موارد، واحد حافظه ی تصویری یا (VMU) بود که نوعی ابزار جانبی برای اکثر دسته های بازی به حساب می آمد، جالب است بدانید که شرکت های ماکروسافت و سونی  از این قابلیت تحت عنوان اسمارت گلس در دستگاه های خود استفاده می­کنند.

 

دسته بازی Gamecube Wavebird سال 2002

Gamecube Wavebird

با اینکه این دسته بازی از نظر فیزیک ظاهری، چندان خوشایند به نظر نمی­­آمد اما با داشتن یک قابلیت فنی مهم، توانست تعدادی از کاربران را جذب خود نماید و امروزه نیز به عنوان یکی از ویژگی های عادی  دسته های بازی تبدیل شود، این قابلیت فنی این بود که دسته بازی نیازی به کابل برای اتّصال کنسول نداشت و گیمر میتوانست به راحتی بازی های خود را بصورت بی سیم انجام دهد.

دسته‌ بازی Xbox 360  سال 2005

Xbox 360

ماکروسافت به عنوان یکی از شرکت های قدرتمند توانست از دسته بازی ایکس باکس 360 خود در سال 2005 رونمایی کند، این دسته با داشتن قابلیت هایی همچون، دکمه راهنما و بی سیم بودن دسته، قرار گرفتن لوگو در وسط دسته به کاربران این امکان را میداد تا به راحتی به اجرای بازی ها در بازی بپردازند، بدین ترتیب گیمرها با فشار دادن دکمه لوگو میتوانستند به منوی کامل این دستگاه دسترسی داشته باشند، پس از آن شرکت های سونی و نینتندو نیز به این فکر کنند تا این ویژگی در کنسول های خود مورد استفاده قرار دهند ، با اینکه دسته بازی Gamecube Wavebird نخستین نمونه‌ی بی‌سیم بود، اما گستره‌ی بالای فروش Xbox 360 موجب شد تا کاربران آن را نخستین نمونه‌ی بی‌سیم تلقی نمایند.

 

دسته‌ بازی Wii Remote  سال 2006

Wii Remote

ارائه دسته بازی Wii Remote با داشتن قابلیت حسگر مادون به قرمز و شتاب سنج  توانست ویزگی های جدیدی را وارد صنعت بازی های ویدئویی کند و توّجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب نماید، این کنسول با وجود نقص هایی همچون نداشتن کیفیت گرافیکی و بازی انلاین، موفّق شد تا با استفاده از ویژگی بازی بیسیم و خصوصیات فنّی بیش از 100 میلیون دستگاه را به فروش برساند همچنین باعث شد تا شرکت های ماکروسافت و سونی  نیز تشویق شوند که این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

 

دسته‌ بازی Wii U سال 2012

Wii U

نینتندو برای بار دیگر توانست با عرضه سری جدیدی از کنسول خود که به نوعی از اصول سنتی پیروی میکرد، رونمایی کند، قابلیت های این سری از دسته نینتندو شامل مواردی چون: استفاده از NFC، صفحه لمسی، دوربین، میکروفون بود که توانست با جذب گیمرها فروش خوبی را داشته باشد.

 

دسته‌ بازی پیشرفته پلی‌استیشن 4 سال 2013

پلی‌استیشن 4

شرکت سونی  بعد از ارائه قابلیت شوک در دستگاه های خود توانست با تلاش های فراوان تغییرات اساسی دیگری در دسته های خود انجام دهد، بدین ترتیب سونی با جایگزین کردن دکمه های اشتراک و تنظیمات به جای شروع و انتخاب، ایجاد صفحه لمسی در وسط دسته، چراغ های LED برای ره گیری موقعیت دوربین کنسول و دکمه مخصوص هدایت با انگشت شصت، موفّق شد بسیاری از گیمرها را جذب کنسول خود نماید.

 

دسته‌ بازی کنسول Xbox One 2013

Xbox One

شرکت ماکروسافت نیز در رقابت با سونی توانست در نوع جدید کنسول خود در سال 2013, کمبودهای دسته قبلی را بهبود ببخشد و با طراحی ارگانومی محصول خود را بهتر از دیگر کنسول ها جلوه دهد، تغییراتی که ماکروسافت در این دسته اعمال کرد شامل: قرار دادن دکمه های بدون نام و جایگزینی آنها با دکمه های شروع و بازگشت، گذاشتن چراغLED برای ره گیری قابلیت های مادون قرمز، همگام سازی دسته با حسگر کینکت میباشد.

0