بررسی بازی Football PES 2020


  PES 2020

بررسی بازی eFootball pes 2020

کاری بسیار چالشی و لذت بخش است، عنوان این بازی با کمی تغییرات همراه میباشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، بعد از بازی کردن نسخه فیفا 20 با توجّه به اینکه احتمال دارد کونامی و الکترونیک آرتز هر دو به فکر ایده های دیگری برای این دو بازی فوتبال داشته باشند باید گفت، انتظار تغییرات بزرگ و اساسی را نباید  دیگر داشت چرا که هر تغییری به معنای مثبت بودن نیست و گاهی ادامه دادن مسیر موفق و به تکامل رساندن یک بازی هم به اندازه همان تغییرات انقلابی ارزشمند است، اکنون به سراغ بررسی تغییرات کونامی برای pes 2020 میرویم:

با انتخاب تیم های بازی و ورزشگاه نخست وارد بازی می­شوید، اگر شما نسخه قبلی این فوتبال را بازی کرده باشید، شاید تغییرات را خیلی احساس نکنید چرا که نمایش فضای بیرونی ورزشگاه‌های مشهورتر بازی مثل آلیانز آرنا یا ورزشگاه امارات باشگاه آرسنال و پس از آن به‌تصویر کشیده شدن چهره بازیکنان و داور‌ها در تونل ورودی ورزشگاه شباهت خیلی زیادی به همین صحنه‌ها در PES 2019 دارند و حتّی پس از ورود به خود ورزشگاه نیز اتفاق خیلی جدیدی نمی‌افتد زیرا نمایش کلی تماشاگران و ترکیب دو تیم، مشابه همان صحنه های موجود در نسخه قبلی میباشد، بنابراین میتوان گفت کونامی تغییرات چندانی در نحوه ارائه بازی نداده و بیشتر همانند نسخه قبلی است.

با اجرای بازی، کم کم متوجّه بهبودهای بازی آن خواهیم شد مثلاً در هنگام ارسال پاس ها، سعی داریم با شوت از نقاط مختلف، زمین دروازه حریف را تهدید کنیم و یا وقتیکه می­خواهیم به‌عنوان آخرین امید تیم‌مان و مدافع آخر مانع از گلزنی حریف شویم، به همین دلیل گفتن این جمله  که شگفتی و جادوی اصلی pes2020 در زمین فوتبال است، اغراقی نیست چرا که این بازی دقیقاً همانند یک فوتبال واقعی، چیز‌های زیادی هم برای شگفت‌زده کردن ما به عنوان مخاطب در آستین دارد. 

رونالدو در pes20

گیم‌پلی PES 2020 را می‌توان تجربه کاملاً نزدیکی به فوتبال واقعی دانست؛ همانقدر غیرقابل پیش‌بینی و پر از شگفتی

اگر بخواهیم برنامه های کونامی را برای چند نسخه اخیر سری PES را به کوهنوردی تشبیه کنیم، می‌توان گفت که PES 2020 قدم‌های آخر این مسیر را هم طی کرده و به قله این کوه رسیده است،  شرکت ژاپنی در این سال‌ها تلاش زیادی کرد تا بازی آن حالتی واقع‌گرایانه پیدا کند و دیگر از پاس‌های تخیّلی که مستقیم از دفاع به حمله می‌رسیدند یا حتّی دریبل‌زنی‌های عجیب و غیرقابل مهار بازیکنانی مثل آرین روبن در PES 13 خبری در نسخه‌های جدید نباشد و باید گفت این تلاش‌ها در PES 2020 چه وقتی که با یک تیم کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی (البته در درجه‌های سختی راحت بازی) و چه زمانی‌که با یک بازیکن واقعی روبه‌رو می‌شوید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد سخت‌تر شدن رسیدن به گل در نسخه جدید است، کاملاً به اوج خود رسیده اند، در این نسخه بازی برای گل زدن درست همانند واقعیت می­بایست برای تک تک پاس هایی که می‌دهید هدف و برنامه داشته باشید، همچنین از اشتباهات تیم حریف و فضا‌های خالی که در نتیجه این خطاها ایجاد می‌شوند نهایت استفاده را ببرید.

با توّجه به اینکه فیزیک بازیکنان بصورت طبیعی طراحی شده است، مواردی مثل زاویه درست بدنی آن‌ها حین ارسال یک پاس یا زدن شوت هم در دقت ضربه تأثیرگذار است، به عبارت دیگر اگر شما پشت به دروازه باشید و بخواهید سریع پاس دریافتی را در همین حالت شوت بزنید، به احتمال زیاد ضربه نهایی‌تان جایی در آغوش تماشاگران خواهد بود، یا اگر در حالت نامتعادل به بازیکن‌تان پاس بدهید، احتمال خراب شدن این پاس به مراتب بیشتر میشود، از طرف دیگر باید گفت که این موارد قابلیت تاثیرگذاری روی دفاع هم دارند و حتّی صحنه‌های زیادی پیش می‌آید که دفاع شما با وجود اینکه در موقعیت خوبی است، به‌خاطر عجله کردن شما در تکل‌زنی یا فریب خوردن‌تان از حریف و پیش‌بینی نکردن همه حرکات ممکنی که مهاجم می‌تواند انجام دهد، در پس گرفتن توپ ناکام می‌ماند؛ بخصوص که در این نسخه، سیستم دریبل‌زنی جدیدی به اسم Finess Dribble به بازی اضافه شده و با حرکت دادن استیک راست کنترلر، می‌توانید دریبل‌های خیلی ریزی بزنید که کمک زیادی به عبور از مدافعین مخصوصاً در فضا‌های کوچک می‌کنند، این سیستم شاید در نگاه اول تاثیری نگذارد امّا بعد از سرو کله زدن با کنترل های آن و با در نظر داشتن پیاده سازی کنترل های آن  می‌تواند کمک زیادی  به شما در جریان بازی کند.

گرافیک pes20

 

با در نظر داشتن همه این واقع گرایی ها، آیا میتوان گفت این نسخه بازی، از گیم پلی خوبی برخوردار است؟ یکسری از کاربران احتمال دارد به منظور کسب تجربه به سراغ  PES 2020 بروند، اما به دلیل حجم بالای واقعی بودن آن، اهمیت داشتن عناصر ریز زیاد، حرکات و همینطور سخت‌تر شدن گلزنی‌ها در بازی برای این دسته از افراد آزاردهنده باشد و در نتیجه سبب منع آنها از بازی مجدّد شود و در مقابل ممکن است کسانی که به فوتبال علاقه دارند، به مرور جزییات ریز بازی را یاد بگیرند و با صرف وقت نسبتاً زیاد و حرفه‌ای شدن در آن‌ها، بتوانند از تمام مکانیک‌هایی که بازی در اختیارشان قرار می‌دهد بهره ببرند، بدین ترتیب اگر  عضو دسته دوم باشید، گیم‌پلی PES 2020 آنقدر عمق دارد که با گذراندن وقت در این بازی، میتوانید از چیزی که بیشتر از همیشه حس یک فوتبال واقعی را به‌ شما منتقل میکند لذت ببرید، جدا از این، PES 2020 یک ویژگی بسیار عالی در زمینه گیم‌پلی دارد که معمولاً خیلی‌ها از فیفا بابت آن شاکی هستند و آن هم اینکه در ساخته کونامی، هیچ چیزی قابل پیش‌بینی و اسکریپت‌شده نیست، در نتیجه به سختی میتوانید باگی را  در گیم‌پلی بازی پیدا کنید که با آن همیشه به گل برسید یا از ضعف‌های بازی سو استفاده نمایید، باید بدانید که با شروع بازی همه‌چیز فقط و فقط به عملکرد خود شما، واکنش‌هایی که حریف‌تان در مقابل بازی شما انجام می‌دهد و مواردی از این دست بستگی دارد، همچنین طبیعی بودن فیزیک توپ باعث میشود تا وزن واقعی آن را در بازی حس کرد و تاثیرش را روی ضربه‌های مختلفی که در بازی زده می‌شوند را ببینید. 

ترکیب pes20

با اینکه بحث لایسنس هنوز هم یکی از نقاط قوّت بازی نیست، اما PES 2020 در این زمینه به مراتب بهتر از نسخه‌های قبلی شده است.

یکی از مشکلاتی که در گیم پلی بازی وجود دارد، داوری آن میباشد که البته به اندازه نسخه دمو ازار دهنده نیست، داورها در بازی بیش از حد نسبت به حرکات حساسیت نشان می­دهند بطوریکه برای جریمه خطاها نیز از کارت استفاده می­کنند، البته باید گفت این مشکل زمانی بیشتر به چشم میخورد که بازی با گیم‌پلی‌ای که ارائه می‌دهد بازیکنان را به داشتن تقابل‌های فیزیکی و نبرد‌های تن به تن به تشویق وا میدارد، امّا نکته  دیگری که میتوان در رابطه با گیم پلی pes2020 گفت این است که بازی با اضافه کردن جزییات اکثراً ریز، از دریبل‌های جدید گرفته تا بهتر شدن هوش مصنوعی که باعث می‌شود تا بازیکنان بسرعت تاکتیک‌های سریع چهارگانه‌ای را انجام دهند یا وجود ویژگی به اسم Inspire در بازیکنان که به خاطر آن اگر بازیکن شما بازیساز خوبی باشد، سایر بازیکنان با اعتماد از دریافت پاس خوب از این بازیکن به دل دفاع حریف می‌زنند، گیم‌پلی چند نسخه اخیر  مجموعه را به تکامل خیلی خوب  رسانده که باعث لذت کاربران شده است.

مستر لیگ در pes 20

 

با اضافه شدن پیشوند eFootball به بازی، کونامی قصد دارد امسال تجربه‌ای به مراتب رقابتی‌تر از بازی فوتبالش ارائه دهد، البته این اقدامات چندان خاص نیستند که به جرئت بتوان نسخه جدید آن را رقابتی دانست، از کارها و تغییرات صورت گرفته در این راستا میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-تجربه بخش دیویژن که با بازی کردن در آن میتوانید امتیاز کسب کرده و به سطوح بالاتری راه پیدا کنید، 2-مچ دی Matchday که با توجّه به مسابقات واقعی که در فوتبال هستند، بازیکنان را به دو دسته تقسیم  کرده و مقابل هم قرار می­دهد، برای مثال در تجربه ما از بازی مسابقاتی با محوریت رقابت‌های انتخابی یورو ۲۰۲۱ که پس از ورود به آن، می‌توانید یکی از دو جناح را که یک سری تیم در آن حضور دارند را انتخاب کنید، برای مثال در گروه انتخابی من، تیم‌هایی مثل آلمان و هلند  و تیم اسپانیا در طرف مقابل حضور داشتند، با انتخاب یکی از این تیم‌ها باید با بازیکنانی از گروه مقابل رقابت کنید و با کسب امتیاز، جایگاهی در جدول به‌دست بیاورید، سپس در پایان هر دوره از این مسابقات صدرنشین‌های دو گروه به‌عنوان بهترین بازیکن گروه خودشان در مقابل هم قرار می‌گیرند و برنده نهایی تعیین می‌شود، جدا ازحالت رقابتی درگیرکننده مچ دی، چیزی که آن را ارزشمند می‌کند جوایزی است که با بازی کردن این حالت به‌دست می‌آورید و برای بخش آنلاین مهم دیگر بازی یعنی مای‌کلاب نیز قابل استفاده هستند. 

از جمله بخش هایی که کمترین تغییرات را نسبت به سال گذشته داشته، مای کلاب؛ رقیب مستیقم آلتیمیت تیم فیفا است، بدین ترتیب باید گفت بسیاری از بخش های مای کلاب، از جمله انیمیشن هایی که هنگام بدست اوردن بازیکن جدید نمایش داده میشوند نیز تفاوتی با سال قبل نداشته است، ویژگی مای کلاب باعث می‌شود تا بازیکنان تشویق شوند با پول واقعی و خرید کوین، بازیکنان با‌کیفیت زیادی را ازطریق ایجنت‌ها پک کنند و خیلی زود بتوانند به تیمی قدرتمند برسند، این در حالی است که مثلا در مای‌کلاب یا حتّی آلتیمیت تیم لذت اصلی بازی در تلاش برای قوی‌تر کردن تیم، به مرور زمان میباشد و اگر از همان ابتدای بازی تیم خوبی داشت، این انگیزه تا حد زیادی از بین می­رفت، جدا از این حالت‌های بازی، مای‌کلاب هم خیلی درگیر‌کننده نیست و با وجود یک سری رویداد‌های زنده که به مرور هم قرار است عوض شوند یا امکان بازی با هوش مصنوعی و حتّی وجود بخش Co-Op در مای‌کلاب، جای خالی یک حالت واقعاً رقابتی که در آن بتوانید بازی کنید و با رسیدن به رتبه‌های بهتر جوایز ارزشمند‌تری هم بگیریدحس می‌شود.

در مثال دیگر، با اینکه وضعیت مای کلاب همیشه به یک شکل بوده، امّا محدود بودن مربی شما برای استفاده از چینش، باعث میشود تا نتوانیم تغییراتی در تیم اعمال کنیم، بدین ترتیب مجبوریم به سراغ خرید مربی جدید برویم، نکته قابل ذکر این است که بهتر بود شاهد تغییراتی در این نسخه میشدیم و هر مربی میتوانست از دو یا سه چینش استفاده کند تا ما راحت تر از بین آنها سوییچ میکردیم.

چهره بازیکنان در pes20

یکی از نکات مهم در مورد بخش های آنلاین بازی، مشکلات مچ میکینگ است که خوشبختانه این نسخه از بازی، مشکلی با اتّصال سرورها ندارد و میتوانید با ورود به بازی به راحتی به آنها وصل شوید، امّا این موضوع در رابطه با بازی مچ میکینگ خیلی صحت ندارد و پیدا کردن رقیب برای مسابقه آنلاین دارای فرایندی طولانی میباشد بخصوص اگر به دنبال تجربه کو آپ و از طرف دیگر مجبور به پیدا کردن بازیکن باشید،این مسئله بازیکنان را به این سمت هدایت می‌کند که فیلتر‌های محدود‌کننده برای داشتن تجربه بهتر از مسابقات آنلاین را، روی حالت بدون محدودیت تنظیم کنند که این کار سرعت مچ میکینگ را کمی افزایش می‌دهد امّا در عین حال، احتمالا ًداشتن کانکشن نه‌چندان خوب یا رو‌به‌رو شدن با بازیکنانی با سطح بالاتر را افزایش خواهد داد، البته اضافه شدن امکان مشاهده وضعیت اتّصال پیش از شروع مسابقه آنلاین، قابلیت خوب و کاربردی است که می‌توان از آن استفاده کرد. 

 

اضافه شدن میان پرده‌های سینمایی به مستر لیگ و امکان تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلف، باعث شده تا این بخش، داستانی کوتاه هم داشته باشد که تجربه آن را جذاب‌تر از قبل می‌کند.

یکی دیگر از بخش هایی که سازنده این بازی وعده تغییر آن را داده بود، مسترلیگ بازی است، بطوریکه شاید خطاب کردن آن به‌عنوان مهم‌ترین حالت آفلاین بازی اشتباه نباشد، چرا که اکثر اوقات ما به سراغ تجربه بازی فوتبال pes رفته ایم و در مقابل نیز لذّت زیادی از هدایت یک تیم در این حالت و ویژگی‌هایی مثل امکان استفاده از بازیکنان بزرگی که پس از بازنشست شدن در قالب بازیکن جوان دوباره به بازی برمی‌گردند، برده‌ایم، کونامی این تجربه را ریمسترشده مینامد و تا حدودی آن را درست میداند، برای مثال رابط کاربری منو‌های مسترلیگ نسبت به قبل دچار تغییر شده و خیلی از کار‌ها مثل فهرست کردن بازیکنان راحت انجام می‌شوند، همچنین در پی  افزایش قیمت بازیکنان فوتبال در دنیای واقعی، قیمت‌ها در PES 2020 هم بیشتر به واقعیت نزدیک شده‌اند، امّا مهم‌ترین تغییری اضافه شده را میتوان   پرده های سینمایی و همچنین حضور مربیان مطرح دنیای فوتبال مثل یوهان کرایف دانست که شما می‌توانید به‌جای ساخت یک شخصیت، از بین آن‌ها یکی را انتخاب نمایید.

در میان پرده های سینمایی بازی مواردی چون، امضا قراردادها به شکل واقعی­تر نمایش داده میشوند و مهمتر از آن، موارد تعاملی هستند که باعث شدند مسترلیگ حتی یک مقدار کوچک نیز داستان داشته باشد، برای مثال پیش از مسابقات می‌توانید در کنفرانس‌های خبری حاضر شوید و به سوالات خبرنگاران با استفاده از گزینه‌های موجود جواب بدهید که این پاسخ ها می‌توانند تاثیرات مختلفی روی روحیه بازیکنان شما بگذارند، این نکته که مسترلیگ مانند همیشه است درست، امّا  باید  تلاش کنید تا با خرید و فروش بازیکن ها  و تقویت فیلمتان، در مسابقات هر فصل موفّق شوید و این نکته رابدانید که با اضافه کردن جنبه های داستانی، 1-باعث بهتر شدن این بخش 2- یافتن انگیزه بیشتری برای ادامه دادن  3-جلوگیری از یکنواختی بازی خواهید شد.

مارادونا در pes20

از جمله قسمت های آفلاین بازی مانند Become a Legend نیز تغییرات خاصی نکرده است، شما بعنوان بازیکن میتوانید بخش های کاپ های مختلف را مورد تجربه قرار دهید، امّا نکته دیگری که همیشه هم از آن انتقاد شده، بحث لایسنس میباشد که البته در این نسخه جدید چیزی از آن مشاهده نمیشود،کونامی در تلاش است تا لیگ های جدیدی به بازی خود اضافه کند، همچنین سازندگان این بازی تمام سعی خود را به کار گرفته اند تا مشکلات لایسنس بازی را کم و نحوه اسم گذاری تیم ها از لیگ­های لایسنس شده هم بهتر نمایند، برای مثال چلسی در بازی جدید با اسم Chelsea B دیده می‌شود.

بحث گزارشگری همانند لایسنس ها از جمله ایرادهای pes میباشند با این تفاوت که هیچ تغییری در نسخه جدید روی آنها صورت نگرفته، از موارد آزاردهنده گزارشگر بازی میتوان به گفتن عبارات تکراری و یا عبارت ثابتی که سه بار با فاصله یکی دو دقیقه در ده دقیقه پایانی یکی از بازی ها مطرح شد، اشاره کرد، این موضوع اینگونه به نظر می­رسید که صداگذاری گزارشگر‌های بازی بیشتر از کونامی توسط یکی از همان شرکت‌های داخلی صورت گرفته که زمانی عادت داشتند نسخه‌های مختلف PES را با صدای گزارشگران ایرانی روانه بازار کنند! این مشکل باعث وارد کردن خدشه­هایی به بازی میشود.

 eFootball PES 2020

یکی از مسائل قابل توجّه دیگر این است که کونامی دقت خودش را روی جزئیات گرافیک بازی بیشتر کرده است برای مثال، در PES 2020 شرایط آب و هوایی مختلف بهتر از همیشه به نظر می‌رسند و تاثیراتی که مثلاً آب و هوای بارانی روی گیم‌پلی بازی می‌گذارد، فرضاً باعث سُر خوردن بازیکنان می‌شود ملموس‌تر از همیشه هست، همچنین بازیکنانی که چهره آنان به واقعیت بیشتری نزدیک است، جزئیات بهتر و خوبتری دارند و بالعکس بازیکنان با چهره غیر واقعی، جذابیت چندانی ندارند، بر همین اساس،pes از نظر انیمیشن چهره نیز دچار مشکل است و این ضعف، در هنگامی که گلی زده میشود یا در جریان صحنه های سینمایی بخش مسترلیگ بیشتر خودش را نشان می­دهد، البته این ضعف کوچک تغییری در روند بازی ایجاد نمی­کند مگر اینکه بیش از حد حساسیت به خرج دهید، جدای از این مسئله، داشتن انیمیشن های حرکتی بازیکنان و دریبل ها، انیمیشن های شوت زدن یا پاس دادن بخاطر طبیعی بودن زیبایی فوق العاده­ای به بازی بخشیده اند.

 در این قسمت باید گفت که شبیه ساز جدید کونامی با نام pes 2020 برای  نشان دادن بزرگتر جامعه کاربران همیشگی نیست بلکه این فوتبال و ترکیب آن با حالت های مختلف، بیشتر برای کسانی جذب خواهد بود که همیشه طرفدار pes بوده اند و از بازی کردن آن لذت کافی را می­برند، برای این افراد PES 2020 با به تکامل رساندن گیم‌پلی مجموعه و اضافه کردن جزییاتی به آن، بهترین نسخه از مجموعه در نسل هشتم به‌حساب می‌آید. 

 

3gscard اولین فروشگاه گیفت کارت فیزیکی در ایران

0