بلاک چین چگونه میتواند پایان کار نتفلیکس و شبکه کابلی را رقم بزند
بلاک چین، نتفلیکس و شبکه کابلی
رشد بلاکچین و گسترش سیستمهای غیر متمرکز میتواند زمینه توزیع و اشتراک محتوای سرگرمی را فراهم کند، امّا با توجّه به رشد فناوری زنجیرهی بلوکی که قدرت خود را از گرههای کامپیوترهای peer-to-peer (همتابههمتا) در سراسر دنیا میگیرد، آیا میتوان انتظار داشت که اپلیکیشنهای سرگرمی غیرمتمرکز بر این زنجیره، جایگزین سرویسهای استریم مثل نتفلیکس یا آمازون شوند و مرگ نهایی شبکه کابلی را رقم بزنند؟
وبسایتهایی مثل یوتیوب و توییچ بازار بزرگی را برای محتوای تولیدشده توسط کاربران بهوجود آوردهاند و تقریباً موفق شدند شبکههای کابلی و استودیوها را که با اختلالات زیادی رو به رو هستند را بهعنوان تنها خالق محتوای ویدیویی بازار کنار بزنند، امّا با این حال باید گفت باز هم قسمت زیادی از محتوای سرگرمکننده امروزی از طریق مدلهای متمرکز بیرون میآید.
استودیوها و شبکهها (که اکنون شامل استریمکنندههایی مثل نتفلیکس و آمازون هستند)، سرمایهی مورد نیاز برای توسعهی این محتویات را فراهم میکنند، بدین ترتیب این محتواها پس از تولید در استودیو، از طریق یکی از کانالهای از پیش تعریف شده مانند: شبکه کابلی، تلویزیون یا رادیو، موبایل و وبسایت عرضه میگردند، از طرفی زنجیره بلوکی با داشتن مدل توزیع کاملاً جدید و غیرمتمرکز میتواند به راحتی صنعت سرگرمی را دچار اختلال کند، دلیل این قدرت را میتوان هماهنگی و کارکرد تمام کامپیوترهای جهان در یک شبکه همتابههمتا و بدون قدرت مرکزی دانست.
با توجّه به اینکه نتفلیکس به ایده توزیع متمرکز مشغول است، سازندگان باید برای تولید محتوا قراردادهای تجاری با شبکه داشته باشند، بدین ترتیب نتفلیکس در ابتدا محتوا را وارد سرور میکند و سپس بصورت مستقیم از طریق اینترنت و یا شبکه های آکامای، آمازون کلادفرانت آن را بطور سلسله مراتب توزیع مینماید.
بطور کلی هیچ وبسایتی وجود ندارد که در دنیای غیر متمرکز بتواند نوع محتوا، مسیر و چگونگی توزیع را تعیین و یا آن محتوا را مسدود کند، امّا در مقابل کامپیوترهایی هستند که میتوانند با استفاده از اپلیکیشنهای غیر متمرکز برای سرگرمی (چه ازنوع استریم زنده و چه ویدیوی درخواستی)، بهعنوان پخشکنندههای یک شبکه کار کنند که به هیچ عنوان سلسله مراتبی هم نیستند، مزیت این رایانه ها این است که قادرند، مشکل مرحلهی نهایی رسیدن محتوا به دست کاربران را بهوسیلهی فرستادن سیگنالها به کامپیوترهای نزدیک به هم (از نظر جغرافیایی) حل نمایند و این کار برای کشورهایی که حضور چندانی در شبکههای توزیع محتویات فعلی ندارند، بسیار با اهمیت و تاثیرگذار میباشد.
به تازگی یکسری پروژه های ارزی رمزپایه روی کار آمدند که از زنجیرههای بلوکی موجود و یا کاملاً جدید برای زیرساخت استریم ویدیوهای غیر متمرکز استفاده میکنند، این زنجیره ها به منظور فشرده سازی محتواها بهینه شدهاند تا در دسترس قرار بگیرند همانند، لیوپی که روی زنجیره بلوکی استریم یا ویولی که روی اتریوم ساخته شده است، البته برخی توکنها هم در سطح یک اپلیکیشن برای استریمکنندهها و نمونههای آن تاثیر گذار میباشند مثل: استریم توکن و PROPS که هر دو روی اتریوم قرار دارند، یک نمونه دیگر، واقعیت مجازی اسپکتیو که روی مدل تبلیغاتی متمرکز قرار دارد و بسیاری از تولیدکنندگان تلاش میکنند تا قسمت زیادی از این مدل را بر عهده بگیرند بخصوص برای محتوای واقعیت مجازی LBRY و . Theta Labs
باید گفت که این پروژه های زنجیره بلوکی به راحتی میتوانند دنیای توزیع را دگرگون کنند و تغییر دهند و با توّجه به اینکه به معماری متمرکز نیازی ندارند میتوانند به راحتی شبکه نتفلیکس را دچار مشکل سازند، در این قسمت به تعدادی از این راه ها برای مختل کردن صنعت سرگرمی اشاره خواهیم کرد:
آزاد کردن سازندگان محتوا: تولیدکنندگان محتوا میتوانند نمایشهایی بسازند و آنها را بسرعت روی پلتفرم غیرمتمرکز بدون اینکه تایید یا رد شوند، قرار دهند تا دیگر نیازی به رفتن استودیو و نتفلیکس نباشد.
کانالهای جدید: شما میتوانید کانالهای ورزشهای الکترونیک، اتفاقات زنده، فانتزی، علمی-تخیلی، اخبار و سایر موارد را مشاهده نمایید، هرکسی میتواند این کانالها بسازد و بقیه را عضو کند.
تبلیغ کردن و محتوای مجانی: محتوای مجانی میتواند سیستم مدل تبلیغاتی سنتی تلویزیون (که یوتیوب هم دارد همین کار میکند)، را به وسیله توکنهایی در این شبکهها مختل کند، معمولاً افرادی که قصد تبلیغ در این کانالهای غیرمتمرکز را دارند، از پروژه های ویدئویی زنجیره بلوکی جدید و سکه یا توکن استفاده میکنند، همچنین در این کانالها میتوان شخص واسطه را حذف کرد تا سکهها مستقیماً به همراه سود به سازندهی محتوا برسد.
محتوای پولی: در این مدل هم بیننده ها همانند مدل های اشتراکی و سرگرمی میبایست حق اشتراک پرداخت کنند، با این تفاوت که از توکنهای جدید ارائه شده توسط شبکههای محتوای غیر متمرکز، این کار را انجام میدهند ، یکی از ویژگی های این کار، دادن حق انتخاب برای دیدن محتوا به تماشگر است، HBO و سایر شبکههای اشتراکی اخیرا ً اپلیکیشنهای خودشان را عرضه کردهاند تا شما نیازی به اشتراک کابلی برای تماشای آنها نداشته باشید، چیزی که احتمال دارد درآینده شبیه به HBO باشد، شبکهی کاملاً غیر متمرکزی است که اصلا نیازی به کابل نخواهد داشت.
چه نتیجهای میتوان گرفت؟
با توجه به تاثیر تغییرات فناوری بر صنعت سرگرمی و به وجود آمدن راه های جدید در مورد محتوا توسط اینترنت، باید گفت که ساخت و توزیع برنامههای با کیفیت هنوز تا حد زیادی در دستان تعداد محدودی از افراد، استودیوها، شبکههای تلویزیونی، ارائهدهندگان کابل و امثال نتفلیکس است.
فناوری بلاک چین این قابلیت را دارد که صنعت سرگرمی را بخاطر تک قطبی بودن مختلف و شبکهی همتابههمتا را جایگزین آن کند، طبق گزارشات بدست آمده میتوان به زودی شاهد رشد سریع بازیگردانان جدید در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باشیم، البته چند سالی طول خواهد کشید تا شیوهی جدید غیر متمرکز به قدرت اصلی این صنعت تبدیل شود.