آیا Xbox one و Ps4 واقعا به هم شبیهاند؟
Xbox one و Ps4
بطور کلی مقایسه کنسول ها تا چند وقت پیش به دلیل تفاوت های طراحی سیستمی وجود نداشت، اما اکنون به دلیل استفاده بیشتر دستگاهها از ویژگی هایی همچون، سرعت پردازنده، حجم حافظه و قابلیت های از این قبیل امکانپذیر است، همانند کنسول هاس سونی و ماکروسافت که هر دو از پردازنده های CPU/GPU استفاده میکنند که مشابه آنها روی PC های AMD هم دیده شده است، در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های این دو کنسول را از نظر سخت افزاری بررسی کنیم.
پردازنده مشابه
اولین موردی که در این دو کنسول بررسی میکنیم، پردازنده ها میباشد که در هر دو از تعداد هسته محاسباتی یکسانی با مدل Jaguar برخوردارند، امّا از نظر سرعت پردازنده کمی با هم تفاوت دارند، به اینصورت که در ایکس باکس 1.75GHz و در پلی استیشن 1.6GHz میباشد، بدین ترتیب بر اساس نتایج بدست امده میتوان نتیجه گرفت که کنسول ایکس باکس در اجرای بازی های سنگین عملکرد بهتری دارد.
یکی از دلایل شرکت ماکروسافت برای استفاده از مدل Jaguar در پردازنده ایکس باکس بر اساس مصاحباتی که سایت خبری Eurogamers’s Digital Foundry با دو تیم طراحی سخت افزاری داشت، طبق گفته Baker مشخص شد که این کنسول به دلیل داشتن اجراهای برنامه های مجزا بصورت همزمان، نیازمند این بود که از پردازنده ای با تعداد هستههای بیشتر بهره مند شود تا سرعت زیاد، اما از آنجا که مسئله سرعت هم تا حدّی در این زمینه مهم است، توانست با واگذاری مقدار بار محاسبات به GPU یا همان پردازنده گرافیکی، به سرعت نیز افزایش بیشتری ببخشد که البته باید گفت بیشتر در زمان اجرای دستورهای همزمان کاربرد دارد، از دیگر شباهت های ایکس باکس و ps4 میتوان به اجرای فرمت های مختلف ویدئو و مجهز بودن به پروسسور صدا که توانایی کم کردن حجم پردازش اطلّاعات صوتی را دارد، اشاره کرد.
پردازنده گرافیکی : سرعت مایکروسافت یا تعداد قطعات بیشتر سونی؟
دو کنسول ایکس باکس و ps4 به دلیل اینکه هر دو از پردازنده گرافیکی استفاده میکنند، میتوان آنها را با یکدیگر بهتر مقایسه کرد، بدین ترتیب ایکس باکس با سرعتی نزدیک به 853 MGzو سونی با 800 Mhzداده ها را پردازش مینمایند، بر این اساس میتوان گفت ps4 با وجود پردازنده گرافیکی از قطعات سخت افزاری بیشتری بهره مند میباشد.
پلی استیشن 4با ۱۸ یونیت محاسباتی AMD یا CU از رقیب خود یعنی Xbox با ۱۲ یونیت محاسباتی جلوتر افتاده است، این پردازنده گرافیکی میتواند تمام فرمت های تصویری و ویژگی های سخت افزاری را پشتیبانی کند، امّا از یک نظر باعث تفاوت بین دو کنسول شده که آن هم سرعت بیشترps4 نسبت به ایکس باکس میباشد، در نتیجه با مصاحبه Digital Foundry با تیم ایکس باکس، میتوان به این نتیجه رسید که پردازشگرهای گرافیکی با یونیت های محاسباتی بیشتر کاربرد بهتری دارند و همین موضوع به سازندگان ps4 اجازه میدهد تا بازی هایی با جزییات بیشتر طراحی کنند که راحت تر اجرا می شوند و کیفیت تصویرشان از Xbox بیشتر است، از دیگر تنظیمات این پردازنده، API بوده که طبق گفته دو شرکت، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
رم : سرعت مشابه اما با معماری متفاوت
داشتن حافظه داخلی 8گیگابایتی در پردازنده اصلی و گرافیکی هر دو کنسول با سرعتی متفاوت، یکی از مواردی است که میتوان دو دستگاه را با آن مقایسه کرد، بدین ترتیب ps4 با سرعتی 5500 MHz GDDR5 همانند رم تعبیه شده در کارت گرافیک های مدرن و Xbox با سرعت2133 MGz DDR3 مشابه قطعهای که در کامپیوترهای خانگی استاندارد هست، مشاهده میشوند، همچنین هر دو کنسول از 256Bit Memory Bus برخوردار میباشندکه این قابلیت به Ps4 سرعت پردازش 176GB در ثانیه و به Xbox One به میزان 68.26GB در ثانیه میدهد که سبب عقب افتادن ایکس باکس از رقیب خود شده است.
طبق صحبت های گفته شده در بالا، مایکروسافت برای پیشی گرفتن از این موضوع تلاش کرد تا توانست یک ESRAM
پر سرعت ۳۲ مگابایتی را مستقیماً داخل پروسسور Xbox One خود تعبیه کند، البته شاید ۳۲ مگابایت در مقایسه با ۸ گیگا بایت رم زیاد به چشم نیاید، امّا همین حافظه کوچک، با سرعت 218GB در ثانیه، اطلّاعات را مورد پردازش قرار میدهد، در حقیقت میتوان گفت که ESRM در ایکس باکس به جای رم پرسرعت GDDR5 در پلی استیشن 4 عمل میکند که هم هزینه و انرژی بیشتری مصرف مینماید.
انعکاس دنیای واقعی در Ps4 یا Xbox One؟
آزمایش آخرین نسخه بازی Battlefield 4 نشان می دهد که این بازی با 60 فریم در ثانیه ولی با دو رزولوشن متفاوت با مقدار 1280×720 در ایکس باکس و 1600×900 درps4 اجرا میشود که از فاصله معینی کاملاً شبیه به هم میباشند، امّا داشتن حافظه ساده و پردازنده گرافیکی پرسرعت تر، ps4 را از رقیب خود جلو می اندازد، همچنین با بررسی های دیگری که صورت گرفت، مشخص شد که این کنسول در بازی علاوه بر رزولوشن، در کیفیت تصویر هم با یکدیگر شباهت هایی دارند.
در نتیجه همه تحقیقات انجام شده میتوان به این نتیجه رسید که تفاوت های زیادی در ایکس باکس 360 و پلی استیشن 4 دیده نمیشود و تقریباً هردو کنسول تصاویر مشابهی را به گیمرها ارائه میکنند، آنچه که مهم است از بین رفتن مرزبندی بین این کنسول ها میباشد، بدین ترتیب با اینکه سازندگان این دو کنسول دستگاه های خود را بسیار متفاوتتر از رقیب مقابل میدانند، اما به جرئت میتوان گفت که از نظر برخی ویژگی ها شباهتی نزدیک بهم دارند.